07/03/2018
Minister Finansów zmienił rozporządzenie w sprawie prowadzenia księgi przychodów i rozchodów. Nowe przepisy likwidują niektóre z dotychczasowych obowiązków informacyjnych względem urzędu skarbowego. Rozporządzenie zacznie obowiązywać - z datą wsteczną - już od 1 stycznia tego roku.
Minister finansów opublikował właśnie projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nowe przepisy obejmą prawie 2 miliony osób prowadzących działalność gospodarczą na zasadach ogólnych i zaczną obowiązywać z mocą wsteczną już od 1 stycznia bieżącego roku. Jakie zmiany czekają nas w zakresie prowadzenia księgi?
Likwidacja obowiązków informacyjnych
Podstawowe zmiany w rozporządzeniu związane są z uchwaleniem nowelizacji ustawy o PIT. Nowa ustawa o podatku dochodowym ograniczyła bowiem ilość obowiązków informacyjnych, jakie spoczywają na małych przedsiębiorcach. Zmiany zapisane w ustawie wymusiły zatem usunięcie niektórych obowiązków informacyjnych zapisanych również w rozporządzeniu o PKPiR.
Pierwszy z obowiązków dotyczył konieczności zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów. Zgodnie z dotychczasowymi przepisami, każdy przedsiębiorca miał bowiem obowiązek pisemnie powiadomić o tym fakcie urząd, w terminie 20 dni od założenia księgi. Nowe rozporządzenie znosi ten obowiązek.
Kolejnym obowiązkiem zgłoszeniowym, funkcjonującym od kilkunastu już lat, był obowiązek powiadamiania urzędu skarbowego o zawarciu umowy z biurem rachunkowym. Przedsiębiorca zobowiązany był do tej pory powiadamiać fiskusa o każdorazowej zmianie biura księgowego, informując urząd o nazwie i adresie nowego biura oraz miejscu prowadzenia i przechowywania księgi. Od tego roku skarbówka nie będzie już mogła wymagać od przedsiębiorcy takich informacji.
Dotychczasowe brzmienie rozporządzenia nakładało na firmy także obowiązek pisemnego powiadamiania urzędu skarbowego o zamiarze sporządzenia spisu z natury, jeśli miałoby do tego dojść w terminie innym niż 1 stycznia lub 31 grudnia. Nowe rozporządzenie znosi również i ten obowiązek informacyjny.
Mniej ewidencji
Znowelizowane rozporządzenie zmniejsza również ilość ewidencji, których prowadzenie wymagane było w przypadku niektórych przedsiębiorców.
W dotychczasowym stanie prawnym, wśród kilku różnych ewidencji, rozporządzenie wymieniało m.in. ewidencję pożyczek i zastawionych rzeczy. W nowym rozporządzeniu całkowicie usunięto przepisy odnoszące się do tej ewidencji.
Więcej dowodów wewnętrznych
Nowe rozporządzenie poszerza katalog przypadków, w których dokumentowanie kosztów możliwe będzie przy użyciu dowodów wewnętrznych. Od tego roku dowodami wewnętrznymi dokumentować będzie można również zakup bezpośrednio od producenta, produktów roślinnych i zwierzęcych, przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy (dla sprzedaży opisanej w art. 20 ust. 1c ustawy o PIT).
Skutki nowych przepisów - z mocą wsteczną
Rozporządzenie wejdzie w życie już z dniem następującym po dniu jego ogłoszenia. Dla przedsiębiorców nie ma to jednak większego znaczenia, gdyż nowe przepisy obowiązywać będą z mocą wsteczną. Nowe rozporządzenie będzie miało bowiem zastosowanie już do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2018 roku.
Pełna treść nowego rozporządzenia znajduje się tutaj.
Zobacz również: | Jak uniknąć składek ZUS? |
Zmiany 2018: Stratę podatkową rozliczymy jednorazowo | |
Zaliczka na PIT mniejsza niż 1000 zł nie będzie obowiązkowa | |