Składki ZUS - Aktualne i historyczne

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

Od kiedy obowiązkowe eFaktury? Są nowe terminy.

 

14/11/2024

urzad-skarbowy-very-big

Rząd po raz kolejny zmienia terminy wprowadzenia obowiązkowych eFaktur. Najnowsze przepisy przewidują, że Krajowy System eFaktur wdrażany będzie aż w pięciu różnych terminach.

 



Przypomnijmy, że zgodnie z rządowymi zapowiedziami, powszechny obowiązek wystawiania eFaktur miał wejść w życie już 1 stycznia 2023 roku. Termin ten był jednak później przesuwany aż trzykrotnie.

Pół roku temu Minister Finansów po raz kolejny poinformował o odroczeniu terminu wdrożenia eFaktur, tym razem na rok 2026. Dziś wiemy już, że to nie koniec przesuwania terminów dla KSeF.

W zeszłym tygodniu Ministerstwo Finansów opublikowało projekt kolejnej nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług. Nowe przepisy zakładają, że zamiast dotychczasowych dwóch terminów, obowiązek eFakturowania wprowadzany będzie aż w pięciu różnych terminach. W wyniku tych zmian, okres wdrożenia Krajowego Systemu eFaktur rozciągnięty zostanie aż na 11 miesięcy.


 

Pięć terminów zamiast dwóch

Przypomnijmy, że nowy system eFakturowania umożliwia wystawianie elektronicznych faktur w postaci ustrukturyzowanych plików, które tworzone są zgodnie z wyznaczonym przez ministerstwo standardem. Taki wystandaryzowany plik wysyłany jest - za pośrednictwem rządowego systemu - nie tylko kontrahentowi, ale trafia również - już w momencie wystawienia - na serwer fiskusa. Jednocześnie, dokument taki może być księgowany w programach księgowych obu stron transakcji w sposób całkowicie zautomatyzowany.

Obecnie tzw. eFaktury wystawiane są wciąż na zasadzie dobrowolności. Już wkrótce system ten obejmie jednak wszystkich przedsiębiorców, stając się tym samym jedynym i obowiązkowym systemem fakturowania w Polsce. Tym samym Krajowy System e-Faktur (KSeF) gromadzić będzie na rządowych serwerach wszystkie faktury wystawiane przez polskich przedsiębiorców.

W kwietniu tego roku Ministerstwo Finansów poinformowało o przesunięciu wdrożenia KSeF na rok 2026. Zgodnie z przyjętym wówczas harmonogramem, obowiązek eFakturowania wdrażany miał być w dwóch etapach:

  • od 1 lutego 2026 roku - eFaktury obowiązkowe dla firm, których roczne przychody w poprzednim roku przekroczyły wartość 200 mln zł,
  • od 1 kwietnia 2026 roku - obowiązek wystawiania eFaktur przez wszystkich pozostałych przedsiębiorców, w tym również przez jednoosobowe działalności gospodarcze.

Zgodnie z najnowszymi przepisami, powyższe dwa terminy wciąż pozostają aktualne, przy czym nowelizacja ustawy wprowadza dodatkowo jeszcze trzy okresy przejściowe. Przy spełnieniu dodatkowych warunków, przedsiębiorcy mogą bowiem liczyć na odroczenie nowego obowiązku o kilka miesięcy. I tak:

  • do końca lipca 2026 roku - utrzymana zostanie możliwość wystawiania papierowych faktur na kasach rejestrujących oraz paragonów fiskalnych uznawanych za faktury (zobacz szczegóły).

  • do końca września 2026 roku - obowiązku wystawiania e-Faktur nie będą mieli przedsiębiorcy, u których miesięczna sprzedaż nie przekracza 10 tys. zł, a wystawiane faktury opiewają na kwoty nie większe niż 450 zł brutto (zobacz szczegóły).
  • do końca grudnia 2026 roku - wszyscy przedsiębiorcy będą mogli wystawiać eFaktury w trybie offline, czyli wystawiać je poza systemem KSeF i przesyłać do systemu w następnym dniu roboczym.

Pełna treść nowych przepisów dostępna jest na tej stronie.

 

Kogo obejmie obowiązek eFakturowania?

Obowiązkiem wystawiania eFaktur, co do zasady, objęte zostaną wszystkie firmy zarejestrowane na terytorium Polski. Nowy system obejmie zatem nie tylko przedsiębiorców będących podatnikami VAT, ale również wszystkie firmy zwolnione z podatku VAT.

Oprócz VAT-owców, obowiązkiem wystawiania eFaktur objęte zostaną zarówno firmy stosujące zwolnienie podmiotowe (przychody poniżej 200 tys. zł), jak i podmioty stosujące zwolnienie przedmiotowe (sprzedaż usług objętych zwolnieniem z VAT). Co do zasady, eFakturowanie wdrożone musi zostać zatem we wszystkich podmiotach zobowiązanych do wystawiania faktur.

Ostateczna wersja przepisów wprowadza jednak dwa ważne wyjątki, tj. sytuacje, w których obowiązek wystawienia eFaktury nie będzie miał zastosowania. O tym, kto i w jakich przypadkach zwolniony będzie z wystawiania e-Faktur, piszemy szczegółowo w tym artykule.

Jeśli chcesz otrzymywać bieżące informacje na ten temat, zapisz się na nasz newsletter:

 

 

Zobacz również:  Jak uniknąć podwyżki składek ZUS?
  KSeF: Będą kary za brak e-Faktury
  Komu nie przysługuje nowe zwolnienie ze składek ZUS?
   

 

Powered by Web Agency
 

Chcesz otrzymywać bieżące informacje na ten temat?

Zamów nasz biuletyn:


Chcesz być na bieżąco

 w tym temacie?

Zamów nasz biuletyn:


Chcesz być na bieżąco w tym temacie?

Zamów nasz biuletyn:

 



Sonda

Czy płacił(a)byś ponad 1000 zł do ZUS, gdyby składki te były dobrowolne?