20/09/2022
Już od Nowego Roku komunikacja elektroniczna z ZUS nie będzie jedynie opcją. Każda, nawet najmniejsza firma objęta zostanie bowiem obowiązkiem posiadania konta na Platformie ZUS. Korespondencja papierowa zostanie całkowicie wyeliminowana.
Przypomnijmy, że w aktualnym stanie prawnym obowiązek posiadania konta na Platformie Usług Elektronicznych ZUS jest ograniczony jedynie do firm, które zatrudniają więcej niż 5 osób. Pozostałe firmy, w tym również osoby prowadzące jednoosobowe działalności gospodarcze dotychczas mogły założyć takie konto na zasadzie dobrowolności.
Sytuacja w tym zakresie ma się zmienić już 1 stycznia 2023 roku. Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, posiadanie konta PUE od tego dnia będzie obowiązkowe dla wszystkich bez wyjątku płatników składek, w tym również dla wszystkich osób samozatrudnionych.
O kilku lat zauważalne jest dążenie kierownictwa ZUS do pełnej digitalizacji kontaktów nie tylko z firmami, ale również z ogółem ubezpieczonych. Proces ten wyraźnie przyspieszył na początku 2020 roku w wyniku ogłoszenia stanu epidemii koronawirusa i braku możliwości fizycznych kontaktów z urzędem. Wówczas, w ciągu zaledwie kilku tygodni przekonaliśmy się, że większość spraw, które do tej pory nie mogły obyć się bez obiegu papierowych dokumentów, nagle udaje się sprawnie załatwić samymi jedynie kanałami on-line.
Wydaje się zatem, że w końcu i sami urzędnicy dali się przekonać, że taki sposób załatwiania spraw urzędowych jest nie tylko szybszy i tańszy, ale dodatkowo nie niesie ze sobą mitycznych zagrożeń i nadużyć, którymi straszono nas w poprzednich latach.
ZUS postanowił zatem iść za ciosem i dąży obecnie do całkowitego wyeliminowania obiegu dokumentów papierowych. Już obecnie duża część dokumentów ZUS składana może być jedynie w formie elektronicznej. Wkrótce elektroniczna stanie się również komunikacja z płatnikami ZUS.
Do końca grudnia 2022 roku każda osoba prowadząca działalność gospodarczą zobowiązana będzie do założenia konta na Platformie Usług Elektronicznych oraz przekazania do ZUS swojego adresu e-mail.
Po wprowadzeniu obowiązku, w praktyce wyeliminowana zostanie papierowa korespondencja z ZUS, a docelowo również jakikolwiek obieg dokumentów papierowych. Urzędowe pisma z ZUS przedsiębiorcy otrzymywać będą bowiem na swoją skrzynkę wiadomości na Platformie PUE.
Przedsiębiorcom, którzy pomimo obowiązku, nie założą konta na PUE, konto takie zostanie założone z urzędu. Opornym płatnikom ZUS sam założy takie konta do dnia 31 stycznia 2023 roku.
Jeśli chcesz otrzymywać bieżące informacje na ten temat, zapisz się na nasz newsletter:
Zobacz również: | Wszystkie zakupy na firmę z rabatem -10% |
Składki ZUS 2023. Największa podwyżka w historii. | |
Nowe formularze ZUS 2022 | |