Składki ZUS - Aktualne i historyczne

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

Centralny Rejestr Faktur już od lipca

 

28/05/2019

urzad-skarbowy-very-big

Już w lipcu zacznie działać Centralny Rejestr Faktur, w którym zgromadzone zostaną dane dotyczące transakcji zawieranych przez niemal wszystkie polskie firmy. Powołanie rejestru to jednak dopiero początek nadchodzących zmian...

 



Zgodnie z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług, od 1 lipca 2019 roku w Polsce zacznie funkcjonować Centralny Rejestr Faktur. Nowo utworzony rejestr będzie gromadził dane przesyłane dotychczas przez przedsiębiorców w formie plików JPK oraz deklaracji VAT-7.

Powołanie Centralnego Rejestru Faktur jest konsekwencją wydanych przez Komisję Europejską zaleceń, zgodnie z którymi w państwach członkowskich powstać powinny systemy monitorujące wszystkie faktury funkcjonujące w obrocie między przedsiębiorcami.


Centralny Rejestr Faktur ma być w założeniu kolejnym narzędziem służącym uszczelnieniu systemu podatkowego. Przypomnijmy, że wcześniej resortowi finansów udało się już wprowadzić obowiązkowe pliki JPK oraz split payment, a od września tego roku również ogólnodostępną bazę podatników VAT (pisaliśmy o niej tutaj).

Zgodnie z zapowiedziami resortu finansów, kolejne narzędzie, czyli centralny rejestr faktur ma umożliwić sprawdzanie poprawności wystawiania milionów faktur miesięcznie, a przez to analizę i wykrywanie karuzel podatkowych. Celem powołania rejestru jest m.in. eliminacja z obrotu tzw. pustych faktur, dokumentujących fikcyjne transakcje służące wyłudzeniom podatku VAT.

 

Co to oznacza dla małego przedsiębiorcy?

Wprowadzenie rejestru faktur zasadniczo nie będzie wiązało się z żadnymi dodatkowymi obowiązkami po stronie przedsiębiorcy. Funkcjonowanie rejestru opierać się bowiem będzie na danych pozyskiwanych z przesyłanych plików JPK oraz deklaracji VAT-7.

Wprowadzenie rejestru jest jednak ściśle powiązane z nadchodzącymi zmianami, zarówno w zakresie plików JPK, jak i deklaracji VAT-7 oraz zapowiadanego już wcześniej scalenia obu tych dokumentów (pisaliśmy o tym tutaj). Struktura nowego, scalonego dokumentu, czyli tzw. pliku JPK_VDEK będzie bowiem ściśle dostosowana do wymagań Centralnego Rejestru Faktur.

O ile wiadomo już, że sam rejestr faktur zostanie uruchomiony już 1 lipca 2019 r., o tyle wciąż nie wiadomo czy zapowiadany wcześniej termin scalenia VAT-7 z plikiem JPK pokryje się z tą datą. Początkowo bowiem wprowadzenie nowego pliku JPK zapowiadano również na 1 lipca, jednak wiele wskazuje na to, że termin ten może przesunąć się nawet na kolejny rok. Jeśli tak się stanie, przedsiębiorcy jeszcze do końca tego roku zobowiązani będą do kontynuowania wysyłki niezależnie dwóch oddzielnych dokumentów: osobno pliku JPK i osobno deklaracji VAT-7.

 

Następny etap: Elektroniczne fakturowanie

Jak wskazują eksperci, utworzenie centralnego rejestru faktur będzie wstępem do wprowadzenia w niedalekiej przyszłości obowiązku elektronicznego fakturowania. Mówiąc o fakturowaniu elektronicznym nie mamy jednak na myśli powszechnej już dziś wysyłki zwykłych faktur w formacie pdf. Idea elektronicznego fakturowania sięga znacznie dalej. Opiera się bowiem na wprowadzeniu elektronicznej faktury w postaci ustrukturyzowanego pliku, który tworzony będzie zgodnie z wyznaczonym przez ministerstwo standardem. Taki wystandaryzowany plik wysyłany będzie w przyszłości nie tylko kontrahentowi, ale trafi również - już w momencie wystawienia - na serwer fiskusa. Jednocześnie, dokument taki będzie mógł być księgowany w programach księgowych obu stron transakcji w sposób całkowicie zautomatyzowany.

Wprowadzenie takiego jednolitego standardu faktury mogłoby się jeszcze niedawno wydawać nierealną mrzonką, gdyby nie fakt, że standard taki... już w Polsce funkcjonuje. Ministerstwo finansów uruchomiło bowiem w tym roku tzw. Platformę Elektronicznego Fakturowania, za pomocą której przedsiębiorcy już teraz mogą wysyłać e-faktury zgodne z takim właśnie jednolitym standardem. Mało tego, od kwietnia tego roku instytucje państwowe mają obowiązek przyjmowania takich e-faktur w ramach realizacji zamówień publicznych.

Jak zaznaczają eksperci, wprowadzenie obowiązku przyjmowania ustrukturyzowanych e-faktur przez podmioty publiczne jest zatem tylko pierwszym krokiem do wprowadzenia podobnego obowiązku dla wszystkich przedsiębiorców. Podobnie jak w zeszłym roku wyeliminowane zostały już papierowe deklaracje VAT, tak tylko kwestią czasu jest, kiedy z obrotu wyeliminowane zostaną nie tylko faktury papierowe, ale również te wysyłane drogą mailową.

Zobacz również:  Jak uniknąć składek ZUS?
  Skarbówka będzie ostrzegać przed karuzelami VAT
  Split payment obowiązkowy jeszcze w tym roku
   

Powered by Web Agency
 

Chcesz otrzymywać bieżące informacje na ten temat?

Zamów nasz biuletyn:


Chcesz być na bieżąco

 w tym temacie?

Zamów nasz biuletyn:


Chcesz być na bieżąco w tym temacie?

Zamów nasz biuletyn:

 



Sonda

Czy płacił(a)byś ponad 1000 zł do ZUS, gdyby składki te były dobrowolne?